EVT Terschelling
Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) - informatie over de veerdienst en boten
Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) werd in 2006 opgericht door een groep lokale ondernemers die ontevreden waren over de service en tarieven van rederij Doeksen. Vanaf augustus 2008 bood EVT een concurrerende veerdienst aan tussen Harlingen en Terschelling, aanvankelijk met slechts één klein passagiersschip, later (vanaf 2012) ook met een autoveer, de Spathoek, die plaats bood aan ongeveer 400 passagiers en 54 auto's.
EVT positioneerde zich als een goedkoper alternatief en wist, door de ticketprijzen agressief laag te houden, veel passagiers aan te trekken, vooral tijdens piekmomenten. Tegelijkertijd bleef Doeksen op minder rendabele tijden varen, waarna de concurrentie voor spanningen zorgde en leidde tot een juridisch geschil – ook wel de "veeroorlog" genoemd. In april 2014 bereikte het Ministerie van Infrastructuur en Milieu een schikking: EVT verkocht haar schip en diensten aan Doeksen, ontving € 9 miljoen schadevergoeding, trok alle rechtszaken in en staakte de activiteiten. Dit gaf Doeksen de exclusieve rechten op de routes naar Terschelling en Vlieland voor de komende 15 jaar.
Hoewel EVT niet langer actief is, speelt het bedrijf nog steeds een belangrijke rol in de recente geschiedenis van de Waddeneilanden: haar inspanningen en strijd hebben tot op de dag van vandaag geleid tot meer transparantie, participatie van de eilandbewoners en een robuustere concessieovereenkomst tussen bewoners en rederijen.
Klik op de naam of afbeelding voor gedetailleerde scheepsgegevens en foto's.